BLOG PAGE

STAY UP TO DATE

Kennismanagement. Een term die binnen bedrijven om de haverklap valt. Vaak beheren organisaties slechts een verzameling bestanden en artikelen en noemen dat vervolgens kennismanagement. Natuurlijk, de informatie is keurig gestructureerd en netjes geordend. Maar is dit echt kennis waar medewerkers iets mee kunnen? Wil je in een organisatie kennis creëren, dan moet je deze zien te vangen. Lastig, want veel knowhow zit in hoofden van mensen. En dat prop je niet even snel in een bestand.

Bestanden, iedereen werkt er continu mee. Meestal zijn ze opgeslagen in persoonlijke folders en alleen beschikbaar voor onszelf. Soms in een oerwoud van folders waar alleen een kenner zijn weg weet te vinden. Of ze worden gemaild of gedeeld via WeTransfer, Box of Dropbox. Niet echt efficiënt. De bestanden blijven zo ontoegankelijk voor een groot deel van de organisatie en samenwerkingspartners. Effectief samenwerken begint met het zichtbaar en eenvoudig toegankelijk maken van informatie. Maar ja, hoe doe je dat?

Veel bedrijven leven nog in de middeleeuwen, tenminste als we het hebben over effectieve samenwerking. Men spamt elkaar nog dagelijks met bestanden, waardoor elke medewerker, met tegenzin, zijn lokale datamanagement (zelf folders aanmaken en bijhouden) moet doen. Heel middeleeuws. Zolang informatie wordt uitgewisseld via e-mail of Skype, hebben andere medewerkers, of toekomstig personeel, hier geen toegang toe. Mailboxen van individuele personen lopen vol, terwijl de kennis niet toegankelijk is voor de rest van het bedrijf. Dat is asociaal! Zo martel je jezelf en je collega's, terwijl er veel betere alternatieven zijn.

Page 5 of 16

volg ons

en mis nooit de laatste updates